Brama garażowa segmentowa - budowa i montaż

Brama garażowa segmentowa - budowa i montaż

30/08/2023

Bramy segmentowe cieszą się obecnie dużym uznaniem jako sposób na zabezpieczenie garażu. Dzięki praktycznej konstrukcji są one nie tylko bezpieczne i szczelne, ale również komfortowe w obsłudze. Aby brama segmentowa w pełni spełniała swoje zadanie, kluczowe jest jej prawidłowe zamontowanie. W poniższym artykule znajdziesz informację na temat budowy bramy segmentowej oraz jej montażu.

Budowa bramy garażowej segmentowej

Brama segmentowa charakteryzuje się unikalną budową. Jej skrzydło w większości przypadków zbudowane jest z poziomych paneli, nazywanych segmentami, które są ze sobą połączone przez zawiasy i uszczelnione. Otwierając ją, brama unoszona jest w górę, po czym "ukrywa się" pod stropem. Prowadnice umieszczone nad wejściem działają równolegle do sufitu. Istnieją też modele boczne, gdzie segmenty orientowane są pionowo, a prowadnica jest umieszczona wzdłuż jednego z boków garażu, powodując przesuwanie drzwi na bok. To alternatywne rozwiązanie jest zalecane głównie dla pomieszczeń niskich, lecz szerokich, gdyż mechanizm umieszczony pod sufitem wymaga minimum 15 cm nadproża.

Najważniejsze elementy bramy garażowej

  • Segmenty - w większości przypadków wykonane z aluminium lub stali, wypełnione kilkucentymetrową izolacją. Istnieje możliwość zastosowania przeszklonych paneli. Typowe skrzydło to 3-6 takich elementów.
  • Zawiasy - łączą segmenty w całość, gwarantując stabilność bramy. W miejscach połączeń używa się także specjalnych uszczelek.
  • Prowadnice - po nich brama "wspina się" podczas otwierania. Często w pobliżu nich umieszczony jest napęd, umożliwiający automatyczne działanie bramy.
  • Sprężyny - dostosowywane do częstotliwości użytkowania (liczba cykli otwierania i zamykania w ciągu dnia), odpowiadają za płynność działania.

Brama garażowa segmentowa – zalety

Bramy segmentowe cieszą się dużą popularnością, co nie jest przypadkowe, gdyż mają one wiele zalet. Oto kilka z nich:

  • montaż bramy segmentowej odbywa się od wewnątrz garażu, co oznacza, że kształt nadproża nie ogranicza jej funkcjonalności, w przeciwieństwie do innych dostępnych rozwiązań.
  • tego rodzaju brama nie zmniejsza szerokości wjazdu garażowego.
  • brama segmentowa jest idealnym wyborem, gdy obecność instalacji budowlanych, np. wentylacji, uniemożliwia montaż tradycyjnych prowadnic pod sufitem.
  • charakterystyczny sposób otwierania i zamykania sprawia, że skrzydło bramy nie wystaje przed lico garażu. W rezultacie nie ma konieczności budowy długiego podjazdu, co pozwala na parkowanie samochodu tuż przy wejściu do garażu.

Montaż bramy segmentowej

Bramy segmentowe pasują do zarówno nowoczesnych, jak i tradycyjnych domów. Ich uniwersalność sprawia, że doskonale wkomponowują się zarówno funkcjonalnie, jak i estetycznie w różnorodne przestrzenie. Choć często są one pierwszym wyborem, ważne jest, by właściwie dobrać i zamontować ich elementy. Pamiętajmy, że prowadnice wymagają konkretnego miejsca – przy montażu pod sufitem niezbędne jest co najmniej 15 cm nadproża, a boczne fragmenty ściany przy wjazdach, zwane węgarkami, powinny mieć przynajmniej 10 cm szerokości. Prowadnice, zazwyczaj o długości zbliżonej do wysokości wjazdu, wymagają sporej przestrzeni, czy to pod sufitem, czy wzdłuż ściany.

Proces montażu bramy segmentowej

  1. Przygotowanie miejsca – to obejmuje prace wykończeniowe nadproża, węgarków, posadzki, dokładne pomiary oraz doprowadzenie zasilania do napędu.
  2. Montaż ramy, szyny i jej stabilizacja.
  3. Umocowanie profili bocznych wzdłuż wjazdu.
  4. Usunięcie stabilizującej szyny końcowej.
  5. Połączenie prowadnic górnych ze szynami bocznymi oraz montaż łuku prowadnic.
  6. Mocowanie bocznych elementów i końcowej szyny.
  7. Wprowadzenie segmentów bramy do prowadnic.
  8. Zamocowanie zawiasów i rolek prowadzących.
  9. Regulacja naciągu sprężyn oraz przymocowanie linki do dolnego segmentu.
  10. Dopasowanie długości linki i jej montaż.
  11. Sprawdzenie funkcjonalności bramy.

Mimo że montaż bramy może wydawać się prosty to jej realizacja może być wyzwaniem jeśli nie posiadamy odpowiednich umiejętności. Dlatego warto powierzyć montaż specjalistom. Koszt takiej usługi nie jest nadmierny, a gwarantuje niezawodność bramy. Dodatkowo, profesjonalny montaż może być wymagany do zachowania gwarancji producenta.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze bramy segmentowej?

Wybierając bramę garażową, warto zwrócić uwagę nie tylko na jej design, ale przede wszystkim na właściwości termoizolacyjne, zabezpieczenia antywłamaniowe oraz komfort jej użytkowania. Zgodnie z obowiązującymi normami, współczynnik przenikania ciepła dla nowych bram garażowych nie powinien przekraczać 1,5 W/(m²·K). Niemniej jednak, od 2021 r. norma ta będzie wynosić 1,3 W/(m²·K). Kluczowe dla termoizolacyjności bramy są: grubość wypełnienia paneli (standard to 40 mm pianki poliuretanowej, choć są dostępne też modele o grubości 60 mm) oraz szczelność połączeń pomiędzy segmentami i między skrzydłem a ościeżnicą. Równie ważny jest także profesjonalny montaż bramy.

Do najbardziej popularnych zabezpieczeń antywłamaniowych w bramach garażowych należą wzmocnione profile oraz klamki obrotowe z ryglem. Tak jak w przypadku okien i drzwi, bramy mogą otrzymać kategorie odporności na włamanie w skali od RC1 do RC6. Im wyższa kategoria, tym większa odporność na próby włamania. Jednakże na rynku rzadko spotyka się bramy o kategorii wyższej niż RC3.

Dla bezpieczeństwa użytkowników, producenci wyposażają bramy w różnorodne systemy ochronne. Na przykład, system przeciążeniowy zatrzymuje i odwraca ruch skrzydła bramy, jeśli napotka ono na przeszkodę podczas zamykania. Zabezpieczenie w przypadku zerwania sprężyny zapobiega gwałtownemu opadnięciu bramy w sytuacji awarii. Fotokomórki natomiast zatrzymują działanie bramy, jeżeli ich promienie podczerwieni zostają przerwa

Komfort jest również ważnym czynnikiem dla wielu inwestorów. Automatyczne otwieranie bramy za pomocą pilota jest nieocenione w chłodne lub deszczowe dni. Automatyzacja staje się więc standardem w nowoczesnych bramach garażowych. Wybierając odpowiedni napęd, warto skorzystać z doradztwa specjalisty, który uwzględni rozmiar, wagę bramy oraz dostępną przestrzeń, aby zapewnić optymalną moc i szybkość działania. Dodatkowym atutem jest fakt, że bramy z mechanizmem napędowym są trudniejsze do sforsowania.

wstecz